Nyt kun Nekku näytti tuon sitkeän pohjalaisen luonteensa ja toipui hampaiden puhdistusoperaatiosta, oli minunkin aika tarttua härkää sarvista ja kohdata väistämätön: lentoliput piti varata itselle ja koirille.

Perjantaina rohkaisin mieleni ja soitin lentoyhtiöön, nettivaraus kun ei onnistu koirien kanssa lennettäessä. Nauhoite kertoi, että tällä hetkellä palvelua ei voitu tarjota suomen kielellä, yrittäkää myöhemmin uudelleen tai odottakaa, jolloin puhelunne ohjataan automaattisesti eteenpäin. Mukavuudenhaluisena suljin puhelimen ja päätin kokeilla hetken päästä uudelleen (nauhoite ei kertonut, miten paljon myöhemmin he tarkoittivat). Soitin uudelleen samana päivänä, mutta nyt annoin puhelun ohjautua englanninkieliseen palveluun. Sain lennon varattua itselleni ilman ongelmia, mutta koirien varauksia en ole tehnyt itse aiemmin, ja siinä tulikin mutkia matkaan.

Ensinnäkin tämä virkailija tiedusteli, haluanko lennättää koirat yhdessä vai erikseen. Kerroin soittaneeni kesällä, ja silloin sanottiin, että koirat eivät voi missään tapauksessa lentää samassa boksissa. Tämä virkailija sanoi, että annetut tiedot ovat tulkittavissa eri tavoin, mutta yhdessä boksissa lennättäminen on ok. Koirille tarvitaan kuitenkin vahvistus, joten nyt laitettaisiin eteenpäin tiedustelu, ja maanantaina, kun soitan takaisin, saan tietää pääsevätkö koirat lennoille. Maanantaina voitaisiin myös muuttaa tuo kahden boksin varaus yhdelle isommalle boksille, jos haluan lennättää koirat yhdessä. Keskustellessa kysyin, että onko maanantaina mahdollista selvittää näitä asioita suomen kielellä? Nainen sanoi, että puhun hyvää englantia, mutta hän osaa suomea ja voi halutessani vaihtaa kieltä. Puhuimme sitten sekaisin suomea ja englantia - todella miellyttävä ja mukava asiakaspalvelija, taisi olla ihan hollantilainen nettisivujen perusteella.

Maanantaina soitin lentoyhtiöön uudelleen, samaan Suomen palvelunumeroon. Nauhoite kertoi, että palvelua ei ole saatavilla suomen kielellä jne., mutta nyt jäin suoraan odottamaan englanninkielistä virkailjaa. Annoin varausnumeron, ja hän kertoi, että koirat on hyväksytty Helsinki-Amsterdam välille, mutta Amsterdam-Detroit odottaa yhä vahvistamista ja hän tarvitsee koirien rodut tuota varten. Mikäs siinä, kerroin rodut ja hän lupasi, että jos soitan keskiviikkona iltapäivällä, vahvistus on tullut. Kysyin boksiasiasta, ja hän sanoi, ettei tässä vaiheessa kannata tehdä muutoksia, sillä koirat menettävät jo olemassaolevat paikkansa ja uusia ei välttämättä saakaan. Hetken kuluttua soi puhelin, ja tämä perjantainen nainen oli linjalla. Suomen kielellä hän kertoi, että koirat oli jo vahvistettu myös jälkimmäiselle lennolle, minua juuri palvellut nainen ei vain nähnyt sitä koneelta. Seuraavaksi hän tiedusteli, että enkö haluakaan lähettää koiria yhdessä boksissa *ARGH!*. Koska minulla ei ole 100% tietoa lentoyhtiön käytännöstä, jota lentoyhtiön virkailijat eivät tunnu itsekään tietävän, ajattelin pelata varman päälle ja lennättää koirat erikseen - todella valitettavaa, mutta en halua lähtöaamuna ikäviä yllätyksiä lentokenttävirkailijoiden taholta. Hän kertoi, että voin pitää varauksen auki keskiviikkoon saakka, mutta päätin lyödä järjestelyt lukkoon ja maksaa lipun. Sain e-lipun sähköpostiini saman tien, mutta siinä ei ollut mitään mainintaa koirista?! Koirien lennot maksetaan vasta kentällä, mutta pitäisikö tuossa lipussa olla jokin maininta, että koirille on paikat varattuina?

Oma lentolippu minulla nyt on lokakuun 25. päivälle varattuna, koirien lennon kohtalo on minulle vielä epäselvä, laitoin asiasta tiedustelun sähköpostitse lentoyhtiölle. Näiden päivien ja puheluiden aikana turhauduin täysin tuohon, ettei selkeää vastausta ole saatavilla ja kaikki puhuvat erilailla samasta asiasta - koita siinä sitten tehdä hyviä päätöksiä! Muodollisesti kaiken pitäisi olla kunnossa koirienkin kohdalla, toivotaan ja rukoillaan, että koirien lento sujuisi hyvin.