Kuluneella viikolla koulussa on juhlistettu Dr. Seussin merkkipaivaa erilaisin tempauksin. Tiistaina eskarilaisilla oli pyjamapaiva (jopa eskariluokkien opettajat ja avustajat olivat koulussa pyjama paalla), isompien luokkien oppilaat ovat kayneet lukemassa pienemmille Dr. Seussin kirjoja, kirjojen tarinoihin liittyen on tehty erilaisia tehtavia ja tanaan viikko huipentui green eggs and ham -paivaan. Valipalaksi siis tarjottiin tuon kirjan tarinan mukaisesti vihreita kananmunia ja kinkkua. Itse olen paassyt parina viime paivana sijaisen hommiin, mutta koska minulla sattui olemaan sopivasti tauko eskarin valipala-aikaan, pitihan minun kayda kokeilemassa moista herkkua - hyvaa oli!

****

Sijaisopettajana olen ollut kaksi paivaa "resource room"issa eli jonkin sortin erityisopen hommissa. Paivan tahti on huomattavasti rauhallisempi kuin tavallisessa koululuokassa, joten tyopaiva ei ole stressaava vaan todella mieluinen. Lisaksi taytyy ihailla systeemia, jossa erityisopettajia on koulussa seitseman! (Intervention ja resource ovat molemmat oman sorttinsa erityisopetusta). Luokkahuone on tilava, ja oppilaat tulevat sinne mielellaan. Itse ihastuin tuoleina oleviin isoihin jumppapalloihin, sellainen olisi kiva olohuoneessa telkkua katsellessa . Luokassa saannollisesti kayvat oppilaat tulevat luokkaan aloittamaan aamunsa balametrics-harjoitteilla eli tasapainoharjoitteella, joihin yhdistetaan erilaisia koordinaatiota kehittavia tehtavia. Erilaisten aivojumppa -tehtavien lisaksi veden juontia pidetaan tarkeana, siksi oppilailla on omat vesipullot luokassa (koskee kaikkia luokkia, ei pelkastaan tata resource roomia).

Sijaisena toimenkuvaani kuului myos ekaluokkalaisten saattaminen autolle koulupaivan paatyttya. Luokissa on radiopuhelimet, joiden avulla pihavuorossa olevat opettajat listaavat jonossa odottavat autot. Autojen tuulilasissa on lappu, jossa lukee oppilaan sukunimi ja luokka-aste. Eskari-tokaluokkalaiset saatellaan turvallisuussyista autoille ihan kasi kadessa kulkien. Radiopuhelin huutelijoiden ja saattajien lisaksi paikalla on henkilokuntaa ohjaamassa liikennetta. Charter -kouluna Akatemiassa ei ole bussikuljetusta, vaan vanhemmat tuovat ja hakevat oppilaat itse.

Olen nyt virallisesti sijainen, silla Akatemia anoi minulle sijaisluvan, ja olen sen nyt maksanut. Upea jarjestelma tama, taytyy sanoa. Jotta paaset sijaiseksi, taytyy sinulla olla taysi opettajan patevyys tai sitten oppilaitoksen tulee anoa sinulle lupa (kuten minun kohdallani siis toimittiin). Sijaislupa on maksullinen ja lisaksi taytyy kayda otattamassa sormenjaljet maakunnan toimistossa (maksullinen palvelu). Eli ennen kuin voi paasta toihin, tulee tyontekijan maksaa erinaisia kuluja. Varsinaista opettajasertifikaattia varten olen ilmoittautunut osavaltion testeihin, jotka minun on lapaistava ennen kuin voin alustavan sertifikaatin saada. Tottakai seka testit, etta itse sertifikaattianomus ovat maksullisia molemmat... Todellinen kutsumusammatti tama opettajan tyo ;) !

****
Tulipa tassa taas kerrottua muutama pikkuseikka takalaisesta koulumaailmasta. Ehka seuraavassa kirjoituksessa tulisi jo kirjoitettua jotain muutakin?