Ensimmainen (lukuisista) MTTC-paivistani oli tanaan. Aamulla lahdin kotoa ennen kuutta, jotta olin testipaikalla klo 7.00. Ilmat ovat sopivasti vaihtuneet ihanan lampimista paivista takaisin pakkasrajan tuntumaan, joten jarjestajat saivat nauttia paivan aikana kaksi kertaa satapaisen joukon palelluttamisesta.

MTTC tarkoittaa englannin kielella Michigan Test for Teacher Certification ja suomeksi Mina Tieda Tasta Caccaakaan. Jokaisen opetusalalle halajavan taytyy testit suorittaa: Basic Skills seka oman erikoisalasi testi, minun tapauksessani "osaamiseni" piti olla Elementary Education. Michigan on opettajien suhteen tassa maassa yksi tiukimmista, ellei jopa se kaikkein tiukin osavaltio. Jos michiganilainen sertifioitu opettaja muuttaa toiseen osavaltioon, ei ongelmaa! Mutta tanaan testipaikalla oli opettajia ainakin siis Suomesta, Arizonasta ja Floridasta - vaikka kaikki ovat olleet omalla tahollaan patevia, tyoelamassa vuosia olleita opettajia, taalla ei sertifikaattia tipu ennen kuin testit on hyvaksyttavasti suoritettu. Niinpa olen siis ollut 7 tuntia varittamassa a, b, c tai d-palloja.

Perustaitojen testi rakentuu kolmesta osiosta: lukeminen, matematiikka ja kirjoittaminen. Jos jokin naista kolmesta alueesta menee lapi, sita ei tarvitse uusia uusintatentin yhteydessa. Lukemisen osiossa olen tanaan lukenut teksteja
amerikkalaisesta taiteilijasta , Kiinan pohjois- ja etelaosan eroista maanviljelyn suhteen, eri hiilityyppien synnysta, afrikkalaisen heimon muuttoliikkeista eKr., tutkimusmetodeista sosiologisessa tutkimuksessa, jamssin viljelysta jne. Tekstipatkaan liittyy yleensa kuusi kysymysta, jotka voivat mm. pyytaa maarittelemaan yhden sanan, tiivistamaan kappaleen paa'ajatuksen, arvioimaan kirjoittajan kirjoittaman tekstin luotettavuutta, miettimaan tekstille sopiva sisallysluettelo ja vaikka mita muuta. Tama ei olisi muutoin paha osio ollenkaan, mutta kuten olen saanut todeta, saattaapi kayda niin hassusti, etta valitsemasi vastaus on ihan oikein, muttei paras vaihtoehto, ei siis pistetta.

Matematiikka oli ja tulee olemaan se suurin kompastuskivi tassa Basic Skills -testissa. Itsellani on takana lukion lyhyt matematiikka n. 20 vuotta sitten (!!), joten ihan tuoreessa muistissa eivat kaikki osa-alueet ole. Siinapa koetat sitten ratkoa, miten lasketaan b, jos yhtalo on $#@%& /b Akatemian matematiikan erityisopettaja on koettanut minun muistiani virkistaa ja lounastaukonsa han on ystavallisesti kayttanyt geometrian ja algebran merkeissa.

Kirjoittamista pelkasin etukateen hirmuisesti, silla harjoitusmateriaalissani mallikysymys oli:"Kirjoita kirje yliopiston kirjallisuuden professorille. Kirjeessa pohdi, tulisiko opinnoissa huomioida myos klassinen ja renessanssiajan kirjallisuus, onko haitallista jos opinnot keskittyvat vain moderniin kirjallisuuteen." ja sita rataa... Esseen aihe oli kuitenkin hieman helpompi, tuli houkutella joku kokeilemaan jotain uutta - sellaista mista itse olet innostunut. Nama kuvitteelliset puheet pidetaan sitten kuvitteellisella englannin tunnilla. Kirjoittelin innolla vesijuoksusta, nyt vaan nahtavaksi jaa, oli kayttamani kieli vivahteikaista, oliko puheen rakenne looginen, oliko tekstissa paljon kirjoitusvirheita ym. Teksti arvioidaan muistaakseni viidelta eri nakokannalta.

Testin suorittaminen oli kuin ylioppilaskirjoituksissa konsanaan: viittaa, jos tarvitsee paasta puuteroimaan nena, ei mitaan ylimaaraista poydalla, testin aluksi piti nayttaa kaksi eri henkilollisyystodistusta ja otettiinpa molemmissa testeissa vastauspaperiin sormenjaljetkin. Suureksi ilokseni laskinta ei tietenkaan saanut kayttaa kummankaan testin matematiikka-osiossa (vaikka koulussa oppilaat saavat kayttaa laskinta 5.:lta luokalta lahtien...). Ensimmaisen testin jalkeen kiiruhdin siis autolle hotaisemaan voileivan ennen seuraavan testin alkua; tosin testi ei alkanut ennen kuin meita oli seisotettu kylmassa jonottamassa sen n. puoli tuntia.

Elementary Education oli jalkimmainen testini, tahan sisaltyy language art, math, science, social studies, P.E. and health education seka arts (visual, music, theater and dance) - hupaisaa, silla yleensa tavallinen luokanopettaja ei opeta liikuntaa eika taiteita. Eipa silla, taitaa meikalaisen vahvimmat osa-alueet olla musiikki ja tanssi; miettikaapa millaisessa rinnakkaistodellisuudessa mahdan oikein elaa, jos nailla taidoilla tuo on tilanne! Matikka nyt oli matikka, suomalaisen alakoulun oppisisalto sujuu, mutta sita ei juurikaan kysyta. Language artin kysymykset pyorittelivat hienoja termeja, joita en ole ikina kuullutkaan. Tiedekin tykkasi saivarrella sanoilla: onko tama malli, tieteellinen fakta vai tieteellinen laki? Canada? Ei vaan, onhan noilla ero, mutta kun ei edes suomenkielisena tullut kaikki asiat mieleen, niin englanniksi tilanne oli viela heikompi.

Seuraava tenttimahdollisuus on heinakuulla, joten nyt pitaisi miettia, miten sita saisi itsensa viisaammaksi ja paikallisen koulujarjestelman oppimaaran eskarista kahdeksanteen luokkaan omaksuttua - siinapa pulma!