Talla viikolla olin ylakoulun tieteen tunteja seuraamassa. Tiede oppiaineena on siis suomalaisittain biologia, fysiikka ja kemia; maantieto kuuluu social studiesin pariin. Olisipa fysiikan opetus ollut samanlaista, kun koulua kavin (meidan luokan kohdalla fysiikan opetus oli ihan oma lukunsa...) Seiskaluokkalaiset olivat juuri saaneet edellisen projektinsa valmiiksi, ja seuraavaa aloiteltiin teorian kautta. Paattyneessa projektissa oppilaiden oli pitanyt suunnitella ja rakentaa mahdollisimman kevyt munakenno, joka suojaa kananmunaa rikkoutumiselta, kun se pudotetaan viiden metrin korkeudelta. Voittaja sai palkinnoksi koulun oman kasvimaan vihanneksista kuudesluokkalaisten valmistamaa salsaa!  Uutena projektina on suunnitella ja valmistaa laite, joka nostaa 600 gramman painon 40cm:n korkeudelle mahdollisimman pienellavastavoimalla vai mika nyt sitten oikea termi olisikaan. Ei liene ihme, etta oppilaat innoissaan ja hiljaisuudessa opiskelivat kirjoista teoriaa.

Itsella oli luokassa ihmeteltavaa, silla luokassa oli kaksi suurta akvaariota, toisessa upeita kirjoahvenia ja suuri pleko, toinen akvaario oli kultakala-akvaario. Lisaksi luokassa oli kaksi terraariota. Ensimmaisessa terraariossa asusti parta-agama Zeus, toisessa terraariossa Jake-boa. Itsella oli aina haaveena saada luokkahuoneeseen jokin lemmikki, mutta  valitettavasti se ei ollut mahdollista.

****
Paljon on ollut mielessa muutakin kirjoitettavaa, mutta nyt kun kerrankin istahtaa koneen aareen kirjoittamaan, mielessa ei enaa olekaan listaa kirjoitettavista asioista - niin tyypillista talta emmental-muistilta.